Door ziekte van pastoor Zemann werd ik op het laatste moment gevraagd in te vallen bij de Carnavalsmis in het Sparrenrijck (= Driebergen-Rijsenburg). Gaandeweg de dagen op weg naar zondag de 11de, raakte ik meer onder de indruk wat er allemaal komt kijken bij de Carnaval. Zo is er niet alleen een Raad van Elf, maar er is ook een hofhouding en een jeugdhofhouding, beiden met Prins, Prinses en Adjudant. Daarnaast is er nog een senaat, een voorzitter, een president en, niet te vergeten, de dansmariekes; bij elkaar zo’n vijftig mensen! Op veel plaatsen overhandigt de burgemeester (al sinds de Middeleeuwen) de sleutels van een stad of dorp aan de Hofhouding. In de weken vooraf aan de Carnaval zijn zij al op bezoek geweest bij de verzorgingscentra Beukenstein, Heerewegen, Bovenwegen, In de Dennen, Lievegoed en Rehoboth, als ook bij Bartiméus , wat voor de bewoners telkens weer een onvergetelijk moment is. Wat komt er allemaal bij kijken en wat een inzet van zoveel vrijwilligers!

Een Carnavalsmis was er voor het laatst in 2019. Velen waren nu naar de Petrus’ bandenkerk gekomen, om de viering mee te maken. Een groot koor bestaande uit (oud)-JKD-leden en Mediant verhoogde de sfeer. Er waren diverse mooie momenten. Dansmarieke Mara opende de viering, jeugdprinses Isa vertelde hoe fijn het is prinses te zijn en prinses Mieke las de eerste lezing. Bij de voorbeden baden we voor de dierbaren die overleden zijn; de stilte die volgde was indrukwekkend. En hartverwarmend was de vredeswens, waarbij iedereen opstond en even de tijd nam om elkaar ‘echt te zien’.

Bij het slotlied zetten de mannen de steek weer op. Swingend en zwierend gingen wij de kerk weer uit op het lied ‘Niet kniezen niet zeuren da`s hartstikke fout, vergeet niet te leven want straks ben je oud’; een lied dat in allerlei kerken in Brabant op dat moment gezongen wordt.

Dinsdag eindigt het feest waarop Aswoensdag volgt en de Vasten. We gaan op weg naar Pasen, het feest van de Opstanding!

Coen van Loon, diaken

Foto: Coen van Loon. Op de foto rechtsboven een Oetelbol, een variant op de Bossche Bol. Een Oetel is een kikker, Den Bosch heet in carnavalstijd Oeteldonk. Op de foto ook de medaille met logo van de hofhouding. Op de afbeelding hierboven, de voorkant van het liturgieboekje, is deze wat duidelijker te zien.