Schriftlezingen: Gen. 2.7-9; 3.1-7 ; Rom. 5.12-19 en Matt. 4.1-11

De zondag inlezen:
De 3 beproevingen, die Jezus bij zijn vasten in de woestijn over zich heen krijgt, staan parallel met 3 spottende uitdagingen aan het kruis in Matt. 27.39-44. Zo wordt duidelijk dat Jezus van begin tot einde van zijn missie voor de keus stond: “Hoe ben jij Zoon van God ?”
Het is verleidelijk te denken je je als Zoon Gods alles kunt veroorloven, zelfs van het kruis afkomen. Dat je als Zoon Gods rustig naar beneden kunt springen, want jou kan toch niks gebeuren en dat je pontificaal de kruisdood kunt negeren. Voor Jezus is Zoon Gods zijn heel anders! In hem is God mens geworden. Mens – niet verheven boven de anderen, maar tússen, mét de anderen, om elkaar te dienen, met je leven voor anderen in te staan. Een hele opgave. (zie bv. Matt. 20.22-28) Maar het is de weg van Jezus tussen woestijn en sterven/Pasen. Het is onze weg die wij als een appél van Aswoensdag tot Pasen gaan.

Bij: Gen 3.1-7

De ‘zondeval’?
Wortelt hier de ‘erfzonde’? En is het eigenlijk allemaal de schuld van de vrouw?? Of had de Heer God,zoals de joodse filosoof Breitbart zegt, expres de boom van het leven en de boom van kennis van goed en kwaad MIDDEN IN de tuin geplaatst? (vers 9). Zodat ze wel moest opvallen. Bovendien maakte hij de vruchten van de bomen ‘aanlokkelijk om te zien’, hopend dat ze de verleiding niet zouden kunnen weerstaan.
God deed er alles aan om de mens te verlokken van de boom te eten. Want: het paradijs is niet voor een stoffelijk mens. De mens is geschapen voor de aarde; dat is zijn DNA. En Eva pakte dat op. (Gen 3.22-24). God verlokte de mens a.h.w. het paradijs uit. Maar de mens blijft levenslang terugverlangen; dat zit ook in zijn DNA.

Bij het Evangelie Matt. 4.1-11

De ‘beproever’
De duivel heet in het Grieks ‘de beproever’ (vers 2) en ook ‘de doorelkaarschopper’ (vers 5 en vers 8). Hij/zij is zowel degene die de mens uitprobeert en uittest als degene die een mens in de war, van zijn à propos brengt. Hier stelt hij Jezus op de proef om zich als godenzoon te gedragen. Onder het kruis proberen verschillende groepen verwarring bij hem te zaaien en willen hem met hun spottende kreten aan het wankelen brengen.
In het ‘Onze Vader’ staat hetzelfde Griekse woord: ‘en breng ons niet in beproeving…’. Dan zie je ook waarom men zo nodig aan die zin moest gaan sleutelen.

Henk Bloem, pastor

Voor blogs bij de lezingen van deze zondag: lees hier