Over dementie hoor en lees je steeds meer, ook in de kerk. Wellicht kent u gemeenteleden die dementie hebben. Hoe gaan we daar als geloofsgemeenschap zo goed mogelijk mee om? Welke rol speelt geloof daarbij?
Wat moeten we doen, of wat moeten we juist laten? Predikant-geestelijk verzorger Annemarie Roding vertelt ons er meer over. In een lezing en in workshops krijgen we handvatten aangereikt en ontdekken we hoe het thema ‘Ga mee’ voor ieder lid van de geloofsgemeenschap gestalte kan krijgen. Daarnaast is er ruimte voor gesprek.

De film ‘The Father’, die op 1 maart 2024 in de Koningshof vertoond wordt, kan als opstap gezien worden voor de lezing en workshop ‘Dementie en kerk’. Klik hier voor meer info over de film ‘The Father’.

Datum: zaterdag 9 maart 2023

Tijd: 14.15-16.00 uur

Plaats: Johanneskerk, Lomboklaan 9, Leersum

Begeleiding: Hilje Logtenberg van der Grient

Entree: € 5,-

Aanmelden: niet nodig

Programma:

14.15 uur: Inloop
14.30 uur: Opening door dagvoorzitter
14.35 uur: Lezing door ds. Annemarie Roding: omgaan met mensen met dementie, tips, wat werkt wel, wat werkt minder, wat is belangrijk.
15.00 uur: Pauze
15.10 uur: Keuze uit 3 workshops

Dementie en mantelzorg

• Hoe raakt dementie de mantelzorger?
  • Op welke wijze kan de geloofsgemeenschap ook voor mensen die zorgen voor iemand met dementie van betekentis zijn?

Doelgroep: voor mantelzorgers en mensen die rondom hen (willen) staan.

Kerkenraad/parochiebestuur

• Wat kunnen we vanuit de kerk als organisatie doen voor onze parochianen en gemeenteleden die dementie hebben?
  • Praktische en  haalbare suggesties.

Doelgroep: Voor wie zich betrokken weet bij het bestuur van gemeenschappen.

Even tot hier…..en weer verder

• Thuiswonende mensen/partners/mantelzorgers die leven met dementie en hun levens- en geloofsweg.
  • Presentatie en ervaringen van een persoonlijk te maken hulpmiddel hierbij.

15.45 uur: Korte samenvatting workshops
16.00 uur: Afsluiting